I svenska vatten

I Aalborg levde vi stadsliv i värmen. När regnet kom på eftermiddagen var det som en befrielse. Som tur var klarnade det upp alldeles innan vi skulle lämna Aalborg vid 19-tiden. Vår plan var att gå ända till Anholt och vara framme på morgonen vid 8-tiden.

Vi hade två broar att passera på vår väg österut, Jernbanebroen och Limfjordbroen. Brovakten öppnade snällt åt oss och vinkade glatt när vi passerade och lämnade Aalborg.

Mörk himmel och orange båt när vi lämnar Aalborg

Det tog tre timmar att komma fram till Hals i Limfjordens mynning i Kattegatt. Då var det redan mörkt och vi gick ut mellan de röda och gröna prickarna som visade vägen någon sjömil ut.

Vi seglade nära plattläns hela natten. Det var ganska hög sjö och svag vind, då blir det lite skvalpigt och slängigt och rätt så obekvämt. När vi närmade oss Anholt i gryningen såg vi flera segelbåtar lämna hamnen. Bra tänkte vi, då finns det garanterat en bra plats åt oss. Det fanns det, Karin styrde in och vi fick en bra plats mellan två tyska båtar.

Vi tog en promenad upp till byn och köpte fin entrecote och grönsaker. Detta avnjöt vi tillsammans med ett utsökt rödvin som Fredrik fått av sina arbetskamrater innan avfärd. Mmmm.

På torsdagen köpte vi kräftor av en fiskare som just kommit in med sin fångst på morgonen. 50 danska kronor per kilo är överkomligt.

Nyfångad jomfruhummer inhandlas helst direkt av fiskarn

I det varma vädret orkade vi inte göra mer än att hålla oss i skuggan eller bada.

På kvällen åt vi våra nykokta kräftor och en flaska mousserande vitt. Sen hängde vi i Danmarks coolaste bar, Orakel bar, som ligger på stranden och vars möblemang består av ihopspikade lastpallar.

Orakel bar, en del av paradiset

Vi beslutade oss att segla hem redan på fredagen, eftersom det var kulingvarning på lördag.

Vi lämnade Anholt kl 9 på morgonen och fick en fin dag på havet med bad från båten. Vi kunde segla nästan hela dagen, först vid Tistlarna startade vi motorn.

Nöjd skeppare, nära hemmahamnen

Efter nästan 7 veckor till sjöss var vi hemma. Vi hissade artighetsflaggorna för alla länder vi besökt: Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Guernsey, England och Helgoland. Det blev en fin radda i sejnfallet.

Kapten hissar alla artighetsflaggor på en gång

Nu när vi är i land och tittar tillbaka på vår resa känner vi oss väldigt tacksamma som har fått genomföra denna underbara seglats. Vi har upplevt så mycket, sett så många nya hamnar och platser, träffat så många trevliga människor, både seglare och landkrabbor, och njutit av livet på vår fantastiska båt Bubbel. Vi känner oss priviligierade som har haft denna möjligheten och vi längtar redan efter nästa äventyr.

Sista rutten, från Anholt till Göteborg
Annonser

Norrut igen

Vlissingen i Holland heter Flushing på engelska. Här var det rena cirkusen när vi seglade in i den pyttelilla hamnen med väldigt smal entré. Hela hamnområdet och halva byn var ett enda stort tivoli med karuseller, virvelvindar, svingoplan mm.

RIMG0891
Lunch i ett tivoli

Det blev ett kort besök här, vi lämnade Vlissingen redan morgonen efter med siktet inställt på Borkum i Tyskland. Vi hade härlig segling med gennakern fram till 17 då vinden dog helt och vi fick gå för motor. Vi såg massvis med sälar och en del delfiner. Tyvärr lyckades vi inte fånga några på bild. Det blev även en hel del dopp i havet.

img_4504
Hopp i!

Efter ett dygn med motor var vi utanför infarten till Borkum. Då det inte skulle blåsa något de närmsta dagarna beslöt vi oss för att fortsätta. Ingen idé att gå in i Borkum för att sova några timmar och sedan ändå få gå för motor till Helgoland. Så vi tuffade på med vår fantastiska järngenua i natten. Och vilken natt! Stor måne och mareld som lyste som neonljus i vattnet.

img_4517
Solen går ned i Nordsjön
img_4520
En av många vackra soluppgångar

Vi var framme Helgoland kl 02:30 och fick sova gott några timmar. Helgoland var en helt fantastisk ö! En rödfärgad ”klippa” som engelsmännen försökt bomba sönder efter kriget. Det syntes tydligt i landskapet som var gropigt efter alla kratrar.

RIMG0994
Helgoland
img_4461
Lange Anna på Helgoland. Här bor det havssulor

Den ståtliga fågeln havssula trivdes på Helgolands branta klippor och häckade i tusental! De verkade helt orädda för människor.

RIMG0982
Tusentals havssulor
img_4476
Stiliga fåglar

Semesterfirande tyskar verkar gilla Helgoland. Förutom att det finns en hel del semesterlägenheter så kommer det dagligen många båtlaster med turister som vill se Helgoland över dagen. De kommer vid 11 och åker hem igen vid 16. De går som i lämmeltåg längs de fina stensatta stigarna som löper längs Helgoland och ut till klipporna med havssulor. De passar också på att handla sprit, tobak, godis och klockor som sälja taxfree här. Vi bunkrade också upp, nu har vi gin så det räcker till vårt behov av GT hela vintern.

Vi pumpade upp gummibåten och tog en tur med den. I den vindstilla kvällen körde vi över till den pyttelilla grannön Düner, där det finns en liten stugby och sandstränder för den som vill ha lugn och ro.

RIMG0936
Düner

Torsdag den 26 juli lämnade vi Helgoland i gryningen. Vi tänkte ta oss till Esbjerg, men ändrade oss ännu en gång och fortsatte till Thyborön i Limfjordens mynning. Natten mellan torsdag och fredag upplevde vi nog sommarens finaste segling. Ostlig vind mellan 5 och 7 m/s, alltså frånlandsvind, nästan platt sjö och halvvind! Och en nästan helt full måne. Det var magiskt.

img_4387-1

När vi nattseglar har vi hittat en rutin som passar oss båda. Vi kör i tretimmarspass där Karin tar första vakten från 21 till 24 eftersom Fredrik kan somna när som helst. Sen seglar Fredrik 24 till 3 och Karin från 3 till 6 och därefter tar Fredrik sista vakten till 9 eftersom Karin är den morgontrötta av oss. Då får vi båda två 3-timmars frivakt och blir någorlunda utsövda. Dagen efter brukar vi även ta oss någon liten middagslur.

I Thyborön satsade vi mest på att svalka oss, fina sandstränder! Vi bunkrade också up med vatten, diesel och mat. Båten fick sig en tvätt också.

RIMG1007
Behaglig segling på Limfjorden
RIMG1016
En hel del broar att passera under
RIMG1032
Bubbel ur ett ytperspektiv vid Livø
RIMG1041
Kaffe är viktigt!

Nu tuffar vi i långsam takt längs Limfjorden, på väg till Hals i östra mynningen. I går kväll ankrade vi vid en liten ö som heter Livø. Vi satt länge ute i sittbrunnen och njöt av stillheten. I kväll stannar vi i Aalborg, Fredrik är sugen på ett ”stjerneskud”, alltså bröd med stekt rödspätta, räkor, sparris, kaviar och kräftor. Vi får se vad det blir…

Engelska sydkusten

Isle of Wight är en fantastiskt fin ö visade det sig. Vi tog lokalbussen från vår hamn i Bembridge, längs sydöstra kusten med fantastiska sandstränder och badorter, över ön med böljande jordbrukslandskap upp till staden Cowes som ligger längst upp i norr vid the Solent.

RIMG0814
Cowes

Cowes är Englands motsvarighet till Marstrand. Allt handlar om segling. Varenda butik, restaurang, café osv har seglingstema, det passar ju oss bra.

Cowes

Vi njöt av stämningen och folklivet och köpte var sin portion fish and chips. Dessa skulle kunna ha mättat en hel familj, med gäster! Vi åt upp all fisk, som var superfin, men blev tvungna att lämna en del pommes och frityrpanering.

Bussturen tillbaka gick genom den nordöstra delen av Isle of Wight.

På söndag lämnade vi, tillsammans med alla andra båtar, hamnen i Bembridge när tidvattnet hade stigit tillräckligt för att ta sig ut.  Vi styrde mot Brighton, dessvärre hade vi strömmarna emot oss hela vägen, vilket vi räknat med. Vi fick en riktigt härlig dag på sjön, lagom varmt och soligt, bra vindar och trevligt sällskap.

Framme i Brighton anropade vi, som sig bör, hamnkaptenen och blev anvisade en plats. Fredrik gjorde en strålande tilläggning i den starka strömmen.

Måndagsförmiddagen ägnade vi åt tvätt av båt och kläder. Sen tog vi en promenad i Brighton som visade flera olika sidor: den fina strandpromenaden med the Madeira Terrace som tyvärr håller på att förfalla, the Lanes med sina trånga gränder, fina butiker och restauranger, the North Laine som är en mer avslappnad och bohemisk stadsdel, samt de centrala delarna som är en modern stad.

Vätskepaus i skuggan

Ett annorlunda inslag är the Royal Pavillion, ett palats som går i indisk stil och byggdes av Prince George av
Wales i början av 1800-talet.

RIMG0833
Madeira Terrace och den berömda piren i Brighton

Kl 8 på tisdag morgon lämnade vi Brighton och seglade mot Dover. Fin segling med slör hela dagen. De fantastiska vita klipporna följde oss nästan hela vägen.

RIMG0846
Dessa vita klippor…

När vi rundade udden Dungerness var det väldigt stökig sjö, höga vågor som kom från alla håll. På VHF-radion kunde vi följa ett sjödrama: en mindre segelbåt hade brutit bommen och hade även problem med motorn. Dover coast guard och båten i fråga hade radiokontakt varje halvtimma och vi kunde följa utvecklingen – spännande! Det gick bra för båten, den lyckades ta sig in till hamnen i Dover.

Västra inloppet i Dover kan bjuda på svår sjö. Det är alltid stark ström förbi och vid endast medelstark vind blir det riktigt guppigt. Östra inloppet är å andra sidan livligt trafikerat av färjetrafik.

Inloppet till Dover

I Dover är det ett absolut måste att anropa Dover Port Control 2 nm utanför för att få tillstånd att gå in i hamnen. Detta skall bekräftas med ytterligare ett anrop strax utanför pirarna för att få tillstånd att gå mot marinan. Dessutom skall man anropa Dover Marina innan man går in i där för att få en plats anvisad.

Väl inne i marinan hade vi lite ”otur” när vi skulle lägga till. Plats E67 behöver en ny elstolpe.

Efter en snabb sväng på stan på onsdag förmiddag lämnar vi marinan när portarna öppnar och vi styr nu mot Oostende i Belgien. När man korsar Engelska kanalens farleder för lastfartyg är det väldigt viktigt att göra detta vinkelrätt. Detta för att komma över den hårt trafikerade farleden så fort som möjligt. När vi passerade var det inga problem alls.

Vinden avtog framåt kvällen och vi angjorde Oostende kl 2.30 natten mot torsdag. Det visade sig att en bekant från Göteborg, Robert Hellman, låg i samma hamn med sin Regina 43, på väg söderut. Vi tog en snabb kaffe tillsammans ombord på Bubbel innan han kastade loss på torsdag morgon.

Sol, bad och turistande har vi ägnat oss åt här och i morgon bitti lämnar vi och seglar norrut.

Nu ska vi äta vitvinskokta musslor och pommes frites, mums!

Här kommer timelaps från vardagen på sjön i Bubbel:

Här är vi nu

Kanalöarna

Alderney är som sagt en väldigt mysig, pittoresk och lugn ö. Det var väldigt mysigt att lägga till vid en boj i ankringsviken och ta gummibåten in till land.

EAFF74D4-0651-4F4F-8C35-7EFFE2815B3C
Den lugna fina ön Alderney

Vi lämnade Alderney på söndag eftermiddag efter en lång promenad runt nästan hela ön.

RIMG0736
På Alderney kan man köpa tex hemmagjord krusbärssylt av privatpersoner. Ta vad du vill ha och lägg pengar i burken! Precis som på Läsö.

De var vindstilla såklart så vi gick för motor till St Peter Port på Guernsey.

RIMG0766
Styrman Stefan. Härligt att ha besättning som tar hand om framdriften av båten.

I St Peter port fick vi knö in oss mellan ett gäng med holländare som skulle lämna hamnen kl 5 morgonen efter. Så det var upp tidigt för att släppa ut dem.

AD4615F8-C5E8-4A22-9624-A4B1058CECF6

Efter frukost bar det av på sightseeing, vi tog lokalbussen som gick runt hela ön och hoppade av efter halva för att promenera ut på en udde med ett gammalt fort. Tillbaka i St Peter Port blev det lunch i form av typisk engelsk pastry fylld med stuvning. Mums!

05620D36-1EAD-4F59-9425-F4EBCEE7BC58

RIMG0774
Guernseykossorna är speciella. Och deras mjölk är tjock och gul i färgen. Mycket god att shotta!

Dagen efter var planen att ta en lokal färja över till Jersey, därifrån skulle Stefan och Carina ta sig in till fastlandet för att fortsätta sin turné i Bretagne. Men det visade sig att färjorna gick väldigt glest, så vi seglade i stället till fastlandet, Dielette, där Stefan och Carina mönstrade av. Det var trevliga dagar vi hade tillsammans och det var mysigt att ha dem ombord.

RIMG0784
Hamnen i Dielette på väg mot lågvatten. Vi ligger säkert i den inre bassängen där det alltid är minst 2,5 meter djupt.
Fransk fika
img_4202
Fotvandring i Les Pieux

Vi stannade kvar i Dielette och tog en busstur till närmsta by, Les Pieux, innan vi timade tidvattnet och strömmarna på onsdag eftermiddag och seglade mot Cherbourg. Och vilka strömmar det var! Som mest hade vi närmare 8 knops medström och gjorde över 14 knop över grund i platt vatten då det var frånlandsvind! Mäktigt!

6D59FA33-71FA-491A-B6C8-299C370A595B
Ögonblicksbild av saltstänkt GPS-plotter.  Just här seglar vi 13 knop över grund.

På torsdag var det vindstilla. Vi beslöt ändå att gå över Engelska kanalen till Isle of Wight, en sträcka på ca 70 nm som tar ca 14 timmar. Vi gav oss av kl 21 för att anlända kl 10 till Bembridge (lokal tid) då det var högvatten och möjligt att gå in i hamnen. Det var en lugn natt, både vad gäller vinden men också vad gäller fartyg. Engelska kanalen har vi nästan bävat för tidigare, efter alla historier om hur trafikerat det är. Vår upplevelse hittills är att det är inte värre än att korsa Route T på väg från Göteborg till Läsö.

Överfarten gick dock lite för fort, vi var framme en timma för tidigt och harbour master rådde oss via VHF’n att avvakta innan vi gick in. Att ropa upp hamnen på VHF är nästan ett krav här i England, likaså i Frankrike. Gör man det blir man väl mottagen i hamnen.

Nu ligger vi i hamnen som är nästan torrlagd, förutom en muddrad fåra där gästbåtrna ligger. De flesta lokala båtarna ligger ”på mage” torrlagda på botten. Vi har hunnit smaka av Bembridges utbud av skaldjur i hamnen, hummer och krabba är deras specialitet.

Så gott!
RIMG0805
Här seglade vi för 6 timmar sedan.

I morgon tar vi bussen och utforskar ön. Staden Cowes ska vi bla besöka.

Här är vi nu

Franska kusten

Från Calais gick vi till den lilla staden Dieppe. Där mötte vi upp Fredriks dotter Felicia och hennes kompis Rebecca som tagit tåget från Paris och skulle segla med oss några dagar innan de skulle luffa vidare.

RIMG0619
Chill i solen på fördäck

En snabb sightseeingtur i staden sen kastade vi loss på eftermiddagen och tog ett skutt på 15 nm till Saint Valery en Caux. Där gällde det att pricka in tidvattnet eftersom hamninloppet blir nästintill torrlagt under ebb. In till själva hamnbassängen är det en sluss.

RIMG0625
Slussen in till hamnbassängen i St Valerie

Vi träffade på ett par svenskar som var på väg hem från sin två år långa seglats till Karibien, Karin och Hasse i S/Y Barbasol. De var också från Göteborg och vi upptäckte att vi har flera gemensamma bekanta, seglarvärlden är liten!

Detta var en väldigt mysig liten stad, och solnedgången var fantastisk, de vita höga klipporna riktigt glödde när solen var på väg ner.

RIMG0658
Dessa vita klippor
RIMG0652 (2)
Fantastisk solnedgång

Dagen efter begav vi oss vidare söderut, till Honfleur som ligger i mynningen av Seine.

Detta var en om möjligt ännu mysigare liten by där vi la till i stadskärnan.

Från Honfleur gick vi vidare till Cherbourg där tjejerna skulle ta färjan över till Poole i England. Vi gick redan kl 03:15 för att säkert hinna. På förmiddagen seglade vi i bra vind och dimma som lättade mitt på dagen. Nu fick vi smaka ordentligt på tidvattenströmmarna, på eftermiddagen var det helt vindstilla och vi gick för motor, och runt hörnet mot Cherbourg hade vi stundtals närmare 3 knops motström. Tjejerna hann med några minuters marginal med sin färja. Phu!

Då var det dags för Stefan och Carina att mönstra på. Herr och fru Egeman kom med bil till Cherbourg.

 

Vi firade Fredrik som fyllde år med en riktigt fin middag som bestod av ostron, champagne och fisk.

På lördag, i väntan på rätt tidvatten, tog vi en runda på stan som myllrade av folk och marknader. Vi fick också nöjet att njuta av några par som dansade tango på torget.

RIMG0698

Sen bar det av mot den lilla ön Alderney, nordligast av kanalöarna. Helt vindstilla och solig eftermiddag. Återigen konstiga tidvattenströmmar. Vi la till vid en boj i Braye, här finns på grund av tidvattnet inga bryggor för annat än gummibåtarna som man tar för att komma in till land.

Ankringsviken i Braye harbour, Alderney

Alderney är en mycket fin ö med 2000 invånare. Huvudstaden ligger högt upp i mitten av ön. Smala gator med små butiker och restauranger. Det går inga färjor hit så turisterna är mest fransmän och lite engelsmän som tar sig hit med egen båt.

Återigen fick vi en fantastisk solnedgång.

RIMG0742

RIMG0754
S/Y Bubbel i motljus

Calais

För att utnyttja strömmar och anpassa oss till tidvattnet lämnade vi Zeebrugge redan kl 04.15 på söndag morgon. Vi kunde hissa gennakern direkt och hade en härlig slör västerut. Kl 9:30 hissade vi även Trikoloren i sejnfallet då vi passerade över gränsen till Frankrike. Utanför Dunkirk mojnade vinden och vi gick för motor någon timma.

Efter 65 nm var vi framme i Calais kl 15. Marinan ligger innanför en bro och port som håller marinans vattennivå på minst tre meter även vid lågvatten.

Ju längre bort vi seglar, desto större blir skillnaden på ebb och flod. Här är det ca 6 meters skillnad. Det tycker vi är väldigt märkvärdigt, men när vi berättar för lokalbefolkningen att vi i princip inte har något tidvatten alls i Norden, har de svårt att tro oss.

Ebb i småbåtshamnen
Flod

Calais är en trevlig liten stad och härlig badort med milslång sandstrand. Det är för övrigt sandstränder längs hela kusten här. Ingen skärgård, inga öar, inga klippor.

Milslånga stränder

Turistande har vi ägnat oss åt, med sniglar till middag och besök på krigsmuseum som låg i en gammal tysk bunker. Vi har också återsett några tyska seglare som vi träffade i Amsterdam, trevligt med seglarkollegor.

Museum till minne av andra världskriget
Sniglar i vitlök är gott!
Eglise Notre Dame de Calais

Vår rutt från Zeebrugge:

Här är vi nu

Zeebrugge

Vi lämnade IJmuiden i gryningen den 28. Svag vind och en fantastisk soluppgång. Det blev gennaker och bikinisegling denna förmiddag.

RIMG0457
Soluppgång över IJmuiden

När man seglar längre sträckor är det inte bara segling som man ägnar sig åt. Man behöver ju tex äta också. Matlagning kan vara utmanande när båten kränger och att stå nere i pentryt och laga mat i hård sjö är både en balansakt och kan ge upphov till illamående. Men för det mesta går det bra.

Framåt eftermiddagen blåste det upp och vi fick ganska jobbig sjö de sista timmarna in mot den stora hamnen Zeebrugge som vi anlände kl 22.

På fredag låg vi stilla i Zeebrugge. Den fina gamla staden Brugge ligger alldeles bredvid och vi tänkte ta tåget dit. Men…. det var strejk och tågen stod stilla! Även i Belgien. Men vi träffade på fyra trevliga holländare som hade samma problem som vi och vi delade taxi med dem.

Det blev en heldag med museibesök, båttur på kanalerna, strosande och självklart moules frites och våfflor!

RIMG0502

RIMG0518

RIMG0511
Moules frites är gott!

Lördagen ägnades åt båtpyssel. Efter två veckor till sjöss har båten hunnit bli riktigt smutsig och väldigt salt, så vi skurade och sköljde däck och sittbrunn så nu känns Bubbel fräsch igen!

RIMG0524
Svabba, svabba!

Karin tog sig återigen en tur upp i masten för att kolla genuarullen som har krånglat lite.

RIMG0541
15 meter upp